JUNIOREISSA ON IK-FUTIKSEN TULEVAISUUS!

Ilmajoen Kisailijoiden jalkapallon historia ulottuu 1940-luvun puoliväliin, jolloin tiettävästi Kisailijoiden mies- ja poikajoukkue pelasivat piirin sarjassa. 1950-luvulla IK:n miesjoukkue pelasi muutamia vuosia sarjatasolla, kunnes toiminta tyrehtyi käytännössä IK:n osalta noin 30 vuodeksi. Ilmajoen Ilves-nimellä Ilmajoella pelasi miesjoukkue 1980-luvun alkupuolella. Kun seura lopetti toimintansa, tuli jalkapallon sarjatasolla pelaamiseen usean vuoden tauko.

Junioritoiminta Ilmajoen Kisailijoissa aloitettiin pitkäaikaisen puheenjohtajan Heikki Talvitien ansiosta 1980-luvun puolivälissä ja myös miesjoukkue aloitti pelaamisen IK:n nimellä.

Junioritoiminta on vuosien saatossa vilkastunut niin, että nykyään seuran juniorit ovat useissa ikäluokissa piirin kärkitasoa ja huippuyksilöitä löytyy nuorten joukkueista. Lisenssipelaajien määrä vuonna 2006 oli noin 330. Seuran edustusjoukkue pelasi pitkään alimmalla sarjatasolla, mutta vuosina 1997-1998 joukkue nousi suoraan 6-divisioonasta 4-divisioonaan, jossa joukkue pelasi neljä vuotta.

Vuonna 2002 edustusjoukkue nousi 3-divisioonaan ja pelaa samaisella sarjatasolla nyt siis kahdeksatta vuotta. Vuonna 2006 juniorit saavuttivat seuraan ensimmäisen piirinmestaruuden kun 94-syntyneet pojat ottivat kultaiset mitalit.

Joukkueiden määrä Kisailijoissa pyörii 15-20 välissä. Viime vuosina tyttöjoukkueitakin on tullut lisää ja pitkästä aikaa kesän viheriöllä nähdään myös IK:n nuorekas naisjoukkue, jossa suurin osa pelaajista on B-juniori-ikäisiä. Yhteistyön merkitys naapuriseurojen kanssa on tajuttu ja se on ollut jo useita vuosia hedelmällistä.

IK:n jalkapallokulttuuri on nuori, mutta viime vuosina kiitos aktiivisten puuhahenkilöiden, valmentajien ja muiden taustajoukkojen laji on saanut Ilmajoella jalansijaa niin, että harrastajamäärältään jalkapallo on tällä hetkellä suurin laji Ilmajoella. Kisailijoissa on tajuttu juniorijalkapallon merkitys ja siihen on myös satsattu. Junioreissahan on IK:n jalkapallon tulevaisuus!

Ossi Keisala 2010